2.1.1 Perkakasan Perekaan Dan Perolehan Bahan Grafik
Perkakasan grafik dibahagikan daripada komponen peranti input komputer. Peranti input terbahagi kepada empat iaitu :
- Teks
- Grafik
- Audio
- Video
Oleh hal yang demikian, komponen perkakasan grafik tergolong dalam peranti input grafik. Perkakasan grafik yang perlu dipelajari adalah tetikus, tablet grafik, pena cahaya, pengimbas dan kamera digital. Kesemua perkakasan ini amat penting bagi menentukan perekaan dan pemerolehan bahan grafik. Dalam pembelajaran ini, anda akan dapat mengenal pasti peranti-peranti input grafik yang telah dinyatakan dan dapat menyatakan kegunaan setiap peranti tersebut.
1) Tetikus
Tetikus (Inggerisnya mouse) ialah peranti input ke komputer yang berfungsi mengawal gerakan penunjuk atau kursor pada skrin paparan. Ia merupakan peranti kecil yang bergerak di atas permukaan keras dan rata. Tetikus ini amat diperlukan terutamanya sekali apabila menggunakan sistem pengendalian tetingkap (Window) seperti Microsoft Windows, Linux dll. Tetikus memudahkan seseorang pengguna untuk mengendalikan perisian animasi, grafik, dan atur cara penerbitan meja. Apabila tetikus digerakkan, penunjuk pada skrin paparan akan bergerak dalam arah yang sama dan ia akan berubah mengikut lokasi di mana tetikus tersebut berada.
2) Tablet grafik
Tablet grafik (Inggris: Graphic Tablet, atau digitizing tablet, graphics pad, drawing tablet adalah perangkat keras (hardware) atau input device komputer yang membolehkan pemakainya untuk menggambar dengan tangan dan memasukkan gambar atau sketsa langsung ke komputer, layaknya menggambar di atas kertas menggunakan pensil. Sebuah graphic tablet terdiri dari tablet digital dan sebuah kursor ataupun sebuah pena digital (pen). Tablet digital memiliki permukaan yang pipih sebagai alas gambar yang terdiri atas perlengkapan elektronik yang dapat mendeteksi gerakan kursor atau pena digital kemudian menerjemahkannya menjadi sinyal digital yang dikirim langsung ke komputer. Setiap titik atau gerakan pada tablet merepresentasikan titik atau gerakan pada layer monitor, inilah yang membedakannya dengan fungsi mouse yang tergantung pada letak kursor. Hasil gambar tidak akan terlihat pada tablet itu sendiri, melainkan pada monitor komputer.
3) Pena cahaya
Pena cahaya atau dalam bahasa Inggris ialah Light Pen adalah peranti input dalam bentuk pena yang digunakan bersamaan dengan alatan komputer CRT TV atau monitor. Hal ini memungkinkan pengguna menunjuk objek yang dipaparkan pada skrin, bersamaan dengan layar sentuh tetapi dengan posisi lebih tinggi. Pen cahaya digunakan untuk melukis terus di atas skrin monitor atau memilih maklumat pada skrin dengan menekan klip pada pen atau dengan menekan pen cahaya ke atas permukaan skrin. Pen mengandungi pengesan cahaya yang dapat menentukan bahagian mana skrin yang dilalui.
4) Pengimbas
Pengimbas imej (image scanner) merupakan peranti yang menukarkan semua teks, lukisan, gambar, objek dan lain-lain ke bentuk digital. Teknologi sistem pengimejan telah mencetuskan industri imej dokumen elektronik (electronic document imaging) dengan menggabungkan penggunaan pengimbas, kamera digital dan lain-lain.
5) Kamera Digital
Kamera digital (atau DIGICAM) adalah sebuah kamera yang mengambil video atau gambar-gambar oleh rakaman imej pada sensor imej elektronik. Kebanyakan kamera yang dijual hari ini adalah digital, dan kamera digital yang dimasukkan ke dalam banyak alat-alat dari PDA dan telefon bimbit (dipanggil telefon kamera) untuk kenderaan. Kamera digital dan kamera filem berkongsi sistem optik, biasanya menggunakan kanta dengan diafragma pembolehubah untuk menumpukan cahaya ke peranti pikap imej. Diafragma dan pengatup mengakui jumlah yang betul cahaya untuk imager, sama seperti dengan filem tetapi peranti pikap imej elektronik dan bukannya kimia. Walau bagaimanapun, tidak seperti kamera filem, kamera digital boleh memaparkan imej-imej pada skrin selepas direkodkan, dan menyimpan dan memadam imej dari ingatan. Banyak kamera digital juga boleh merakam video bergerak dengan bunyi. Sesetengah kamera digital boleh tanaman dan gambar jahitan dan melaksanakan lain menyunting imej asas.
2.1.2 Perkakasan Penyimpanan Bahan Dan Produk Grafik
Penyimpanan atau storan bahan amat perlu bagi mengumpul segala bahan yang telah diperoleh. Dalam perkakasan grafik, terdapat tiga jenis storan iaitu :
1) Storan luaran
2) Storan dalaman
Storan dalaman merupakan perkakasan yang menyimpan data di dalam komputer untuk penggunaan kemudian. Kandungannya masih dikekalkan, walaupun komputer dimatikan. Storan dalam termasuklah :
Cakera keras: Digunakan untuk storan data jangka sederhana.
Pemacu keadaan pepejal: Peranti yang berfungsi sebagai cakera keras, tetapi tidak mengandungi bahagian yang bergerak.
Pengawal tatasusunan cakera: Peranti yang mengurus sejumlah cakera keras untuk mempertingkat prestasi dan keandalan sistem komputer.
3) Storan mudah alih
2.1.3 Perkakasan Pemaparan Produk Grafik
Perkakasan pemaran produk grafik atau dikenali sebagai peranti output mempunyai fungsi untuk memaparkan hasil grafik. Terdapat empat jenis perkakasan pemaparan iaitu :
1) Pemapar
2) Projektor LCD
3) Pemplot
4) Pencetak (laser dan inkjet)
0 comments:
Post a Comment